Blog

  • Frivillighedsfest 2020

    Kære alle foreninger,

    Fredag den 6. marts 2020 skal hverdagens helte hyldes og de særlige præstationer fejres. Det sker, når Odder Kommune igen

    holder Frivillighedsfest i samarbejde med Spektrum Odder og Odder Avis. Det er nu I kan være med til at indstille kandidater til

    flere af priserne. Måske det er en fra jeres forening, der skal modtage Den Folkeoplysende Frivillighedspris? Måske har et hold i

    jeres forening fortjent en Idrætspris eller måske har I flere kandidater til den helt nye pris, der sætter lys på den knap så synlige

    frivillighed, nemlig Bag Kulissen Frivillighedsprisen?

    Jeg håber, I vil være med til at anerkende de mange helte, vi har i Odder Kommune, der på forskellig vis er med til at gøre en

    forskel i både det store og det små. I kan indstille kandidater til flere af priserne til og med den 17. januar.

    I kan læse mere om alle priserne på www.odder.dk/frivillighedsfest. Til de fleste priser er der et skema, der skal udfyldes

    direkte på hjemmesiden, så det forhåbentlig er blevet nemmere at indstille.

    Frivillighedsfesten afholdes i Spektrum Odder. Aftenen er delt op i to dele, og det er valgfrit, om man deltager i begge. Kl. 17-20

    er der street food i Hal 1. Her kan der købes madbilletter til 100 kr. som inkluderer en hovedret, en dessert og en kop kaffe alt

    sammen fra lokale leverandører. Kl. 20-23 er der prisuddeling og underholdning i Multihallen. Det er gratis at deltage i

    prisuddelingen i Multihallen, men det kræver en billet for at være med. Billetterne frigives en måned før festen og det

    annonceres på Odder.dk, i Odder Avis og på Odder Kommunes facebookside.

    Jeg håber mange af jer vil være med til Frivillighedsfesten, og jeg vil allerede nu gerne opfordre jer til at tage tøj eller udstyr på,

    som viser hvor I kommer fra. Fx en holdtrøje, et tørklæde, en uniform eller lign.

    Med venlig hilsen

    Malene Lykke Scharling,

    Kultur- og fritidskonsulent

    læs mere
    19.12.2019
  • Foreningers behandling af personoplysninger

    Justitsministeriet har offentliggjort en vejledning med svar på ofte stillede spørgsmål om frivillige foreningers behandling af personoplysninger.

    Læs mere her:

     https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2019/jan/ny-vejledning-skal-hjaelpe-foreninger/

     

     

     

     

     

     

    læs mere
    27.02.2019
  • Frivillighedsfest og prisuddelinger

    Kære alle foreninger,

     

    Fredag den 11. januar 2019 holder vi en kæmpe Frivillighedsfest, hvor vi både skal hylde hverdagens helte og de særlige præstationer. Sæt kryds i kalenderen allerede nu, for det er lige præcis for dig og din forening!

    Frivillighedsfesten afløser den tidligere Odder Galla. Til Frivillighedsfesten skal der uddeles en række priser og du og din forening kan være med til at nominere til flere af dem. Måske er det en træner/kasserer/formand/frivillig i din forening, der fortjener frivillighedsprisen? Måske er det én fra netop dit hold, der fortjener talentprisen eller måske er det dit hold, der skal modtage en idrætspris?

    Læs mere om priserne herunder og hvordan du kan indstille. Du kan også læse mere om Frivillighedsfesten på https://odder.dk/borger/kultur-fritid/odder-frivillighedsfest/

    Priserne er også vedhæftet som dokumenter, så du kan printe dem ud og hænge op, så endnu flere i din forening får mulighed for at indstille.

     

     

    Frivillighedsprisen på det folkeoplysende område

    Odder Kommunes Frivillighedspris gives til en person, der har udført et stort, ubetalt arbejde i Odder Kommunes idrætsforeninger, spejderorganisationer eller andre foreninger, der får tilskud efter Folkeoplysningsloven.

    Alle kan komme med indstillinger til prisen, så har du forslag til en person, der fortjener at blive påskønnet for sit arbejde, kan du sende en mail til Odder Kommune med en kortfattet begrundelse for, hvorfor du synes den pågældende skal have prisen. Mærk mailen med ”Den Folkeoplysende Frivillighedspris 2018”.

     

    Indstillingen skal sendes til inger.rasmussen@odder.dk senest den 26. november 2018 kl. 12:00.

     

     

    Talentprisen

    Odder Kommunes Talentpris tildeles til en udøver indenfor kultur eller idræt, som har udmærket sig på ekstraordinær og bemærkelsesværdig vis.
    Alle kan komme med indstillinger til prisen, så har du forslag til en person, som i særlig grad har gjort sig bemærket inden for sit felt, kan du sende en mail til Odder Kommune med en kortfattet begrundelse for, hvorfor du synes den pågældende skal have prisen. Mærk mailen med ”Talentprisen 2018”.

     

    Indstillingen skal sendes til inger.rasmussen@odder.dk senest den 26. november 2018 kl. 12:00.

     

     

    Idrætspriser

    Odder Kommunes Idrætspriser gives til både hold og individuelle udøvere, som har opnået resultater inden for perioden 1. juni 2017 -31. oktober 2018.

     

    a. Individuelle udøvere mellem 7 og 25 år

     

    • Idrætsudøvere, der har vundet officielt jysk eller dansk mesterskab på årgangens højeste niveau arrangeret af et landsforbund

    • Idrætsudøvere, der er udtaget til et officielt dansk landshold

     

    b. Holdidræt

     

    • Hold i idrætsgrene under DIF, der har vundet jysk eller dansk mesterskab på årgangens højeste niveau

    • Hold i idrætsgrene under DIF, der har opnået oprykning til et forbunds tre øverste turneringsrækker (25 års-reglen betyder at mindst 50 % af holddeltagerne skal være under 25 år).

     

    Det er kommunens idrætsforeninger, organiseret under DIF, der kan komme med indstillinger til prisen. Der skal benyttes skemaer ved hver indstilling, som sendes til formand for Idrætsrådet, Erling Rovelt erlingrovelt44@gmail.com senest den 18. november. Du finder skemaerne på Odder.dk

     

     

     

    læs mere
    31.10.2018
  • Fritidspas

     

    Kære alle foreninger i Odder Kommune,

     

    Vi skal have fritidspas i Odder, så alle børn kan få mulighed for at deltage i et fællesskab i deres fritid. Vil du og din forening være med? Alle foreninger er velkomne til at være med til at pege på, hvad der skal til for, at I også føler jer klædt på og klar til at modtage nye børn og unge, som er foreningsuvante.

     

    Vi samler en arbejdsgruppe, der sammen skal pege på, hvilke tiltag vi skal sætte i gang og tilbyde jer foreninger, så I også kan byde de nye børn og unge velkommen i foreningslivet og fællesskabet.

    Det er Morten Graff, der er inklusionsleder i DGI Østjylland, der sidder for bordenden. Derudover deltager Allan Malver, leder af Odder Bibliotek, da det er her, administrationen af fritidspasset bliver forankret. Ligeledes deltager jeg og forhåbentlig en masse repræsentanter fra foreningerne. Vi har også inviteret en fagperson fra Børne- og Familiecentret, som vi håber vil være med.

     

    Vi skal mødes to gange á tre timer. Første gang er torsdag den 15. november kl. 17-20. Andet møde bliver forventeligt i slutningen af november. Har du og din forening lyst til at være med, så send en mail til mig med navn, forening og mailadresse senest den 11. november på malene.lykke@odder.dk

     

     

    Om fritidspasset

    Byrådet har afsat midler til fritidspas i budgettet og vi er nu i fuld gang med at udarbejde den bedste form for det. Der er allerede nedsat én arbejdsgruppe med en række fagpersoner, der udarbejder forslag til, hvordan man kan indstille til fritidspas, hvem der kan indstille og hvem der kan indstilles. Samtidig skal foreningerne have tilbudt muligheder for at blive klædt på til at tage imod de nye børn og unge, der ikke allerede kommer i en forening. Det er dén arbejdsgruppe I hermed inviteres til.

     

    De første to år er en prøveperiode, hvor vi evaluerer undervejs og justerer til, inden vi lægger os helt fast på den endelige model. Byrådet har besluttet, at fritidspasset dels skal indeholde vejledning og dels skal indeholde en økonomisk hjælp. Der er indtil videre forslag om, at et fritidspas både skal dække kontingent, indkøb af særligt udstyr og betaling for lejre/stævner. Vejledningsdelen handler bl.a. om at finde den rette aktivitet for det enkelte barn og sikre en god opstart i foreningen, opfølgning og inddragelse af forældrene.

     

     

    Vi håber, at flere foreninger i Odder Kommune har lyst til at være med. Send gerne mailen videre til den leder, der kunne være interesseret i at deltage. Er der spørgsmål, så ring på 30843402 eller send en mail på malene.lykke@odder.dk

     

    Jeg beklager på forhånd, hvis du og din forening er blevet inviteret mere end én gang.

     

    Med venlig hilsen

    Malene Lykke Scharling,

    Udviklingskonsulent på kultur- og fritidsområdet

    læs mere
    31.10.2018
  • Tilskudsansøgning 2018

    Kære frivillige foreninger.

    Så er der åbnet op for ansøgning om tilskud til lederuddannelse, lokaler og aktivitetstilskud.

    Ansøgning foretages på http://foreningsportalen.odder.dk/

    Vejledning i indtastning findes her: https://odder.dk/media/8180/vejledning_ansogning_tilskud_foreninger.pdf

    og det anbefales desuden at I læser om principperne for Odder Ordningen her: https://odder.dk/media/6082/retningslinjer_odderordningen2017.pdf

    (Dokumentet Odder Ordning 2017 ændres snart til 2018 – principperne for de enkelte tilskud er de samme, men timetaksterne prisfremskrives).

     

    Deadline for at indberette på foreningsportalen er torsdag den 1. februar 2018.

     

    Bemærk at frist for indsendelse af tilskudsregnskab er 1. marts 2018

    Vejledning findes her https://odder.dk/media/2385/vejledning_til_tilskudsregnskab.pdf

    Har I spørgsmål, er I naturligvis velkomne til at skrive til Rikke Bjerre på rikke.bjerre.soerensen@odder.dk

    .

    læs mere
    16.01.2018

Ældre indlæg ¿